2020. május 2., szombat

50 dolog, ami boldoggá tesz (5/1.)


Miután már négy éve aktívan használom a moly.hu közösségi oldalt, és már a blogon is sokszorosan visszatérő elem volt, hogy mennyi mindent adott nekem ez idő alatt, gondolom, senkit sem lep meg, hogy ennek a bejegyzésnek a megírására is egy ottani történés adott ihletet.

2017 őszén kezdődött minden. Rábukkantam egy évszakonként újra és újra megrendezésre kerülő kihívásra, amely a 100 dolog, ami boldoggá tett ősszel (évszakonként kicserélve a megfelelő szóra) címet viselte. Az egésznek annyi volt a lényege, hogy listát kellett vezetni az adott évszakban azokról az apróságokról, amik mosolyt csaltak az arcunkra. Jó érzés volt a szürke hétköznapokban megtalálni az élet apró örömeit, vagy a nehezebb időszakokban is a pozitív dolgokra koncentrálni. Másfél évig töretlenül teljesítettem évszakról-évszakra ezt a kihívást, ezzel összesen hatszáz dolgot összeszedve, amik örömet okoztak. Utána magam sem tudom, hogy miért, elveszett minden motivációm ezzel kapcsolatban, és mindig, amikor új évszak köszöntött eldöntöttem, hogy ismét belevágok, elkezdtem írni az adott listámat, aztán rendszerint öt-hat pont után megrekedtem, és végül nem jegyzeteltem tovább.

Ez azért is érdekes, mert 2018-ban januártól decemberig végig gyűjtögettem az életem legapróbb örömeit, pedig azt az évet azóta is életem legrosszabbjaként tartom számon. Most elviekben boldogabb vagyok – legalábbis több okom is lenne annak lenni -, mégsem érzem magamat motiváltnak ilyen téren. Viszont olyan vagyok, aki ha szeretné magát ösztönözni valamire, akkor listát ír. Listát teendőkről, tervekről, ötletekről, hogy lásson egy összképet maga előtt a kavargó gondolatok helyett. És mivel hiányzik is, hogy értékelni tudjam a legapróbb dolgokat is, gondoltam összegyűjtöm általánosítva, mik is azok a dolgok, események, cselekvések, amelyektől bármilyen rossz passzban vagyok, vissza tud térni az életkedvem.

Természetesen a hatszáz elemből álló korábbi listákban erős átfedések is mutatkoznak, így egyáltalán nem olyan egyszerű a feladat, mint amilyennek tűnhet ezzel a „múlttal”. De ha százas listát nem is tudok hozni, összegyűjtöttem 50 olyan dolgot, amik boldoggá tesznek – és ezt, hogy ne legyen végtelen hosszú a bejegyzés, öt részre tördeltem.


1. Írás

Mi más? Mintha nem több mint két éve vezetném a személyes blogomat – kisebb nagyobb rendszerességgel -, és mintha nem az lenne, hogy bármikor nyomaszt valami gondolat, azonnal „tollat ragadok”. Arról is beszéltem már, hogy összességében mit jelent számomra az írás, illetve meséltem nektek az írás során felmerült félelmeimről is. Ezektől függetlenül az írás maga – még ha megszakításokkal is, de – már több mint tíz éve az életem részét képezi. Született jó néhány sületlenség az idő során, de vannak bejegyzések, amikre büszkén nézek vissza.

2. Ölelés

Olyan vagyok, akinek nem csupán a párkapcsolatban, de a baráti kapcsolatban is sokat jelent az ölelés. Többet, mint bármilyen szó. Ez lelkileg pillanatok alatt képes feltölteni.

3. Főzés-sütés

A kaja az egyik mindenem. Ha feszült vagyok és ingerült, csak rakjon elém valaki egy tál ételt, és megnyugszom – mint egy cica. De ugyebár nem véletlenül létezik „konyhaművészet” kifejezés, és az ételkészítés egy olyan dolog, amiben talán még inkább ki tudok teljesedni, mint az írásban, vagy bármi másban.

4. Éneklés

Sokszor zene „hallgatás” közben sem tudom megállni, hogy ha mást nem dúdolgassak – bár rendszerint inkább rendesen énekelek – valamikor nem kell aláfestő zene sem, és csak rákezdek. Házimunka közben leginkább, de előfordul, hogy csak spontán, mert olyan a hangulatom. Az évek során például már olyan sok hangfelvételt csináltam, amin énekelek, hogy lehetetlen lenne összeszámolni. Sőt, gyerekkoromban az volt a boldogságom egyik legfőbb forrása, hogy kaptam egy mini mikrofont, amit ha csatlakoztattam a lejátszóhoz, beraktam egy üres magnókazettát és elindítottam a felvétel gombot, akkor rá tudtam azokra énekelni.

5. Olvasás

A könyvek is már körülbelül annyi ideje léptek be az életembe, mint az írás. Sőt, annak idején én a kötelező olvasmányokat is szívesen olvastam, még régebben pedig a mesekönyveket. Mindig a hangulatom diktálja, hogy éppen milyen témájú könyvet vegyek a kezembe, ezért sok stílusba belekóstoltam már. Régebben, amikor történeteket írtam, akkor mások sztorijait is szívesen olvastam online. De ugyanúgy ki tud kapcsolni egy szimpla cikk is. A lényeg, hogy olyasmit olvassak, ami valóban érdekel, és akkor tényleg örömet okoz. Ez lehet akár egy szimpla Facebook bejegyzés is.

6. Barátokkal töltött idő

Jó dolog, hogy létezik a telefon vagy a Facebook, mert ha ritkán tudsz összefutni a barátaiddal, legalább ezeken keresztül tarthatjátok a kapcsolatot. De az együtt töltött időt nem képes pótolni, és engem kifejezetten nyomaszt is, ha huzamosabb ideig nem láthatom a szeretteimet. Úgyhogy minden egyes pillanat, amikor velük lehetek, örömet okoz.

7. Kirándulás

A természet az, ami a legmegnyugtatóbb közeg számomra. Annyira békés, és még inkább valódi. Teljesen mindegy, hogy egy hegyről, erdőről, parkról vagy tóról van szó, az ilyen környezet is energiával tölt fel.

8. Biciklizés

Fontos a testmozgás, viszont kevés olyan van, ami nekem való, vagy amire könnyen rávehető lennék. Viszont a biciklizés régóta az egyik szenvedélyem, és érezni szoktam, hogy a stressz levezetésében is nagyon sokat segít.

9. Ajándék készítés

Az utóbbi időben kaptam rá egy kicsit a handmade ajándékokra, és már három személynek készítettem valamilyen alkalomból ilyesmit. Nem mondom, hogy profi vagyok benne, vagy hibátlan a kézügyességem, de mindenképpen felemelő érzés, amikor egy-egy ilyen alkotás elkészül, és tudod, hogy a te ötleteid és belefektetett időd és energiád van benne. Általában egyébként is azt vettem észre, hogy mások is többre tudják értékelni az ilyesmit, mint egy boltban készen vett ajándékot, vagy egy ajándékutalványt. Általános iskolában a Mikulás ajándékozásoknál én mindig magam készítettem az ajándékokat a csomagba a csokik mellé – bár emlékeim szerint nem mindenki tudta ezeket értékelni. Egyszer viszont az osztályfőnököt sikerült húznom. Már nem emlékszem pontosan mit kapott tőlem, de szintén magam készítettem, és annyira jól esett, hogy megmutatta a többieknek, és hozzátette azt is, hogy ő az ilyesminek sokkal jobban örül, mint a készen vett ajándékoknak.

10. Könyvtár

A könyvtár is egy olyan meghitt és békés hely, ahová elég csak beülnöm, és eláraszt a nyugalom. Persze mondjuk egy erdőt, vagy tópartot nem helyettesít, viszont esős napokon kifejezetten nagy előnyben van a szabadtéri helyekkel szemben. Régebben is, ha már nem bírtam otthon lenni, és kellett egy hely, ahol megnyugodhatok, mindig beültem. Levettem egy éppen tetsző könyvet a polcról, elkezdtem olvasgatni, és hamar jobban éreztem magam. Általában már az atmoszféra is olyan odabent, ami nyugtatóan hat rám, plusz természetesen a könyvek illata is olyan, amit imádok.

Nincsenek megjegyzések:

Megjegyzés küldése